Den digitala omställningen till följd av covid-19

Hur bör framtidens digitala mötesrum utrustas och formas för att kunna inkludera och säkerställa en trygg miljö för alla anställda? Frågorna är många. De snabba förändringarna som skett till följd av Covid-19 har bidragit till den ökade digitala omställningen, olika beteendeförändringar har kommit till följd av detta. Bland annat har Teams-möten blivit en daglig rutin som dem flesta nu förstår sig på.

Vi på Aros Mediateknik fick en pratstund med vår kontakt hos Sony – Patrik Eklund, Channel Account Manager på Sony Professional Displays & Solutions Europe. Vi frågade om de hetaste trenderna, vilka krav som ställs på bland annat Sony som tillverkare av tekniken och mycket mer.

 

Patrik Eklund – Channel Account Manager på Sony Professional Displays & Solutions Europe.
  • För de som inte tidigare har full koll på Sony Professional, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilken/vilka marknad ni adresserar? 

Sony Professional Displays & Solutions är en division på Sony som jobbar med produkter och lösningar mot utbildning och företagsmarknaden. Produktmässigt så är det fokus på bild som Monitorer/TV, Projektorer, LED-väggar och PTZ kameror. Lösningar så vi jobbar med är exempelvis Teos manage som bygger på att sammanföra olika företags behov i en plattform, till exempel Digital signage, rumsbokning och enklare IP styrning. Syftet är att hjälpa företag/kontors miljöer att bli effektiva och produktiva i sin vardag.

Med den digitala omställningen till följd av Covid – 19, i och med dessa beteendeförändringar vilka krav ställer det på er som tillverkare av tekniken?

Vi kommer troligtvis att jobba mera hemifrån för de arbeten som kan utföras på detta sätt, men det kommer att minska vår sociala kontakt och när vi har börjat träffas mera digitalt – även våra konsumtionsvanor har förändrats då vi inte längre går ut på samma sätt som tidigare. Efter att tvingats in i dessa förändringar så kommer kraven vara enkelhet att använda olika produkter och tjänster.

Att få användarna att inte tänka på tekniken kommer att vara de krav som ställs på tillverkarna, det ska bara vara enkelt att använda.

Vilka är de hetaste trender inom AV-branschen som du ser?

Trender i AV-branschen är att flera kunder investerar i AVoIP lösningar och AV lösningar som gör det enkelt för slutanvändaren.

Vilka generella tips vill du ge till företag som går i tankar att förnya sin prestationsutrustning i form utav ljud och bild?

Det tips jag kan ge till företag är att fokusera på bild & ljud kvalitén och användarvänligheten, här blir det oftast bara att det fokuseras på pris.

Om vi tittar på till exempel en monitor för ett konferensrum så är det en av de viktigaste produkterna i rummet och det är av stor vikt att vi ser och hör till exempel motparterna i ett videomöte bra för att ha ett lyckat möte.

Gör det enkel för användaren att använda tekniken så att det blir en bra upplevelse för alla som ska vara med på mötet.

Vilka produkter/lösningar hoppas du se mer av under 2021–2022?

Jag hoppas att vi kommer se mera produkter som effektiviserar användarens vardag och där tror jag att det kommer en hel del AI produkter under 2022.

Vi tackar Patrik för pratstunden, har du några funderingar kring framtidens digitala mötesrum och hur ni på ert företag ska forma detta. Hör gärna av dig till oss på Aros Mediateknik i Västerås, tillsammans med våra leverantörer kan vi anpassa lösningarna med rätt produkter efter just dina önskemål.

Kontakta oss! 

Vår kunskap – Din trygghet